Kuidas hoida eakate ja krooniliste haigete tervist suvekuumuses?

Temperatuur on ootamatul kiirusel suurenenud ja tunneme rõõmu suve saabumise üle. Ent ei kipu me eriti mõtlema selle kõrval mõjudele tervisele. Kas teadsite, et erakordselt kuum ilm tõstab Eesti eakate suremust 45%? Ägeneda võivad potentsiaalselt eluohtlikud kroonilised haigused, aga enim teeb kuum ilm liiga südame- ja veresoonkonnale. Mida teha selle vältimiseks?


Kuum ilm ei pea olema ääretult kuum. Juba 26-27 kraadine temperatuur on ohumärk, millal tuleks pöörata tähelepanu krooniliste haigete ja eakate enesetunde kontrollimisele. 2015. aastal Tartu ülikooli ja terviseameti koostöös küsitletud 1000 Eesti inimese seas läbiviidud keskkonnatervise riskide tunnetamise alasest küsitluse uuringust selgus, et Eesti inimesed ei pane suuremat rõhku ilmastikumõjude korral tervise jälgimisele. 

Uuring näitas ka, et võrreldes tervete inimestega tunnevad kõrgvererõhutõbe põdevad inimesed vähem muret ilma tervisemõjude üle. Ent just südamehaiged peaksid olema kuuma ilma ajal eriti ettevaatlikud, sest haigus võib süveneda. 

Kolmandik küsitletutest tõi välja, et on kuuma ilma puhul püüdnud tarbida enam vedelikku. See on väga vajalik, et vältida dehüdratsiooni. Ent inimeste oskused end kuuma ilma korral kaitsta võiksid olla paremad, kuna vaid neli protsenti inimestest on püüdnud vältida õues otsese päikesekiirguse käes viibimist ja hoidnud varju, seitse protsenti on kuuma ilma puhul valinud õhemaid, aga katvaid riideid.

8 nõuannet, mida teha, et vähendada riski tervise halvenemisele:

1.Kindlasti tuleb tarbida rohkem vedelikku (mehed 3 liitrit, naised 2,2 liitrit vedelikku päevas). Vältida tasub alkoholi ja kohvi, kuna need viivad vedeliku organismist kiiresti välja.

2.Jälgida toitumist. Soovitus on süüa kergemat toitu ja pigem tihedamini. Neli kuni viis korda päevas. Et kehal oleks kergem, on soovituslik vältida valgu- ja rasvarikkaid toite.

3.Päikese kätte sattumise korral on mõistlik kanda kergeid ja heledaid keha katvaid riideid. Need aitavad peegeldada kuuma kehast eemale ning kaitsevad UV kiirguse eest.

4.Väga oluline on kanda peakatet, et vältida päikesepistet ja sellega kaasnevat ajutegevuse häiret.

5.Õues tuulutamas käimine on hea mõte varajastel hommikutel, enne, kui päike on kõrge, samuti õhtupoolikutel, kui UV kiirgus pole enam intensiivne.

6.Keha pesemiseks on soovitus kasutada pigem jahedamat vett.

7.Kodu jahedana hoidmiseks tuleks hoida uksed-aknad päeval kinni (kui õues on soojem kui toas) ning öösel lahti (kui õues on külmem kui toas). Kui kodus on liiga palav, viibida paar tundi päevast konditsioneeritud avalikes ruumides või õues viludas.

8. Kindlasti soovitame helista oma vanematele ja kroonilise haigusega tuttavatele inimestele ning tuletada meelde, et on väga oluline järgida eeltoodud soovitusi.

Juhul, kui on mure, kas lähedased nõu kuulda võtavad ja end kuuma eest hoiavad, on alati võimalik saata või kutsuda appi turgutama CareMate hooleandjad, kes aitavad tagada piisava vedeliku tarbimise, jahedas olemise, kergema ja õige toidu tarbimise, hügieeni ja vajadusel tulla appi hommikuste jalutustiirude tegemisele.

Kuidas hooleandjaid koju tellida? Vaata kuidas iseteeninduse kaudu tellitav teenus töötab siit: https://caremate.ee/how, telli ja enneta ohtu terviseriketele või lausa suremusele.

Kasutatud allikas: 

https://novaator.err.ee/259212/erakordselt-kuum-ilm-tostab-eesti-eakate-suremust-45-protsenti


Eelmine
Kui turvaline on CareMate kodu- ja isikuhooldusplatvormi kasutada?
Järgmine
Vanemad ei taha minna hooldekodusse, aga ise ka hooldada ei jaksa?